Medieforsker Rasmus Kleis Nielsen er ugens gæst i Mennesker og medier på P1, og han lister tre udfordringer op for medierne i dag. Bestemt tankevækkende. De kommer her:
- Kampen om opmærksomheden er skærpet. Flere af os har smartphones, tablets. ebøger, spil, tv. Alle mulige former for indhold er dukket op. Det er det første, man skal tage til sig. Det er en forandret konkurrencesituation. Man kan ikke forvente, at nogen følger med.
- Journaliststanden har fjernet sig fra, hvad der finansierer journalistikken. Journalistikken har ikke altid været distanceret fra det kommercielle. Man skal forholde sig til content marketing. Hvis ikke professionen tager et ensvar for, hvordan udviklingen er gået, er der andre, der kommer til at tage. Der var en forretningsmodel.. Man sikrer sig et levebrød. Uden penge er der ikke journalistik
- Den primære reaktion på udfordringerne har været, at man skal producere mere og mere på den samme ressourcebase. Den strategi står over for udfordringer, for det er klart, at volume ikke er vejen frem. Mentalitetsudfordring – både hos ledelse og andre. Vi bliver nødt til at overveje, om der skal tages et skridt fra mere og mere og over til mindre og mindre, men hvor man prioriterer mere skarpt og tænker over, hvordan vi skaber værdi. En stor udfordring er, at mange mennesker ikke synes, journalistik ikke er særlig interessant. Man har ikke forsøgt at sætte sig i brugerens sted. Det skal både være kommerciel værdi og journalistisk værdi.